Page 109 - 24th OstLicht Photo Auction
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ALFONS SCHILLING
(1934–2013)
Chicago Demo, Teargas, 1968
Lenticular photography under Mirogard
glass, rare large format artwork, excellent
condition in Alfons Schillings original
frame
From the series ‘Linsenrasterbilder’
Signed by the photographer in ink on the
reverse, label with handwritten title and
archive no. LR051 on the reverse
LITERATURE Ines Ratz, Peter Coeln,
Rebekka Reuter, Fabian Knierim (eds.),
Alfons Schilling, Beyond Photography,
Vienna 2017, p. 67 and 170.
77 × 59 cm (30.3 × 23.2 inch)
€ 18.000 / € 30.000 – 35.000
Von etwa 1967 bis 1971 widmete sich Alfons Schilling der Linsenrasterfotograf e, mit der er die
spezif schen Bedingungen menschlicher Wahrnehmung und ihrer medialen Transformation untersuchte. Sein besonderes
Interesse lag dabei auf den Aspekten von Perspektivität und Bewegung. Die zugrundliegenden Aufnahmen fotogra-
f erte Schilling bei den Straßenunruhen anlässlich des Parteikonvents der Demokraten Ende August 1968 in Chicago.
Auf dem Parteitag wurde ein Befürworter des Vietnamkriegs, Hubert Humphrey, zum Präsidentschaftskandidaten
und Herausforderer von Richard Nixon nominiert. Das brutale Vorgehen gegen die Demonstranten wurde in den
Medien mit der Niederschlagung des Prager Frühlings wenige Tage zuvor verglichen, um die Chicago Riots hielten
sich bis heute zahlreiche Mythen. Fragen der Perspektive und Weltanschauung sind also auch auf inhaltlicher Ebene
virulent. Schilling visualisiert die Ereignisse in einem komplexen Gemenge von Bildräumen, in dem sich mehrere
Aufnahmen überlagern und bei geringfügigem Wechsel des Blickpunktes jeweils mehr oder weniger in den Vordergrund
treten; besonders eindrücklich hier eine liegende Demonstrantin, die nach einer Tränengas-Attacke der Polizei
verarztet wird. Schillings Linserrasterbilder sind gesuchte Einzelstücke und kommen im hier angebotenen Format
äußerst selten auf den Markt.
From around 1967 to 1971, Alfons Schilling devoted himself to lenticular photography, with which he
investigated the specif c conditions of human perception and its medial transformation. He was particularly interested
in the aspects of perspectivity and movement. Schilling photographed the underlying images during the street riots
on the occasion of the Democratic Party Convention in Chicago at the end of August 1968. At the party convention,
a supporter of the Vietnam War, Hubert Humphrey, was nominated as the presidential candidate and challenger to
Richard Nixon. T e brutal crackdown on protesters was compared in the media to the suppression of the Prague
Spring a few days earlier, and numerous myths persist around the Chicago Riots to this day. Questions of perspective
and Weltanschauung are thus also virulent at the level of content. Schilling visualises the events in a complex mix of
pictorial spaces, in which several shots overlap and, with a slight change of viewpoint, each comes more or less into
the foreground; particularly impressive here is a lying demonstrator who is being treated after a tear gas attack by the
police. Schilling’s lenticular photographs are sought-after, unique artworks and extremely rare on the market in the
format of ered here.
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