Page 4 - 24th OstLicht Photo Auction
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Der Schweizer Frédèric „Fred“ Boissonnas übernahm 1888 das Fotoatelier seines Vaters in Genf
      und reüssierte hier vor allem mit piktorialistischen Porträts. 1903 übergab ihm der damals verarmte Nadar außerdem
      sein Studio in Marseille. Im selben Jahr reiste Boissonnas erstmals nach Griechenland, bis 1913 folgten vier weitere
      Aufenthalte. Mit den dort entstandenen Aufnahmen wurde er berühmt. Dazu trug vor allem sein Fotobuch „En Grece.
      Par Monts Et Par Vaux“ bei, das 1910 im Verlag Eleftheroudakis erschien. Neben antiken Denkmälern und Sehens-
      würdigkeiten zeigt der aufwändig gestaltete Band auch Szenen der Alltagskultur, die heute als wertvolle Dokumente
      der Kulturgeschichte Griechenlands gelten. Dazu zählt das angebotene Motiv eines Ziegenhirten mit seiner Herde vor
      dem Taygetosgebirge auf der Peloponnes-Halbinsel. Der exzellent ausgeführte Pigmentdruck ist für diese – besonders
      im Piktorialismus angewandte – Technik außergewöhnlich großformatig.
                    T e Swiss Frédèric “Fred” Boissonnas took over his father’s photographic studio in Geneva in 1888 and
      was particularly successful with pictorialist portraits. In 1903, Nadar, who was impoverished at the time, also gave
      him his studio in Marseille. In the same year, Boissonnas travelled to Greece for the f rst time, followed by four more
      stays until 1913. He became famous for the photographs he took there. T is was mainly due to his photo book “En
      Grece. Par Monts Et Par Vaux”, which was published by Eleftheroudakis in 1910. In addition to ancient monuments
      and sights, the beautifully designed volume also shows scenes of everyday life, which are valued today as important
      documents of Greece’s cultural history. These include the motif offered of a goatherd with his flock in front of the
      Taygetos Mountains on the Peloponnese Peninsula. T e excellently executed carbon print is exceptionally large-format
      for this technique, which was particularly used in Pictorialism.








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