Page 20 - 24th OstLicht Photo Auction
P. 20
23
TRUDE FLEISCHMANN
(1895–1990)
T e dancer Maria de las Nieves,
c. 1929
Vintage silver print, double-weight
semi-matte paper warm toned in very
good condition
Credited by the photographer in pencil
on the reverse “Aufnahme: Trude
Fleischmann, Wien”
LITERATURE Anton Holzer / Frauke
Kreutler (eds.), Trude Fleischmann, Der
selbstbewusste Blick, cat. Wien Museum,
Vienna 2011, p. 119 (identical print, cf.
current caption of item 115663/10 at the
museum’s online collection).
22,5 × 14 cm (8.9 × 5.5 inch)
€ 1.800 / € 3.000 – 3.600
Trude Fleischmann eröf nete 1920 ein Atelier in der Wiener Ebendorferstraße, wo
sie vor allem Prominenz aus Kunst und Kultur porträtierte. Ein Großteil ihrer Kundschaft für
Gesellschaftsporträts stammte aus den Bereichen T eater, Musik und Tanz; daher lagen Rollenbilder
und Bewegungsstudien als weiterer Arbeitsschwerpunkt nahe. Ihre Aktaufnahmen sind auch vor
dem Hintergrund der neuen Tanzbewegung, der lebensreformerischen Freikörperkultur sowie einem
neuen weiblichen Selbstverständnis zu sehen. Als der angebotene Akt 2011 anlässlich einer umfas-
senden Einzelausstellung gezeigt (und ein weiterer aus derselben Serie prominent am Katalogcover
abgedruckt) wurde, bezeichnete man die Dargestellte als Claire Baurof , mit der Trude Fleischmann
einige Jahre zuvor ebenfalls eine Aktserie fotograf ert hatte. Mittlerweile konnten die beiden Tänze -
rinnen – trotz der Ähnlichkeit in Statur und Posen – identif ziert und in den jeweiligen Aufnahmen
unterschieden werden.
When Trude Fleischmann opened her studio in 1920 in Vienna’s Ebendorferstraße,
she portrayed many celebrities from the arts and culture. A large part of her clients for society
portraits came from the f elds of theatre, music and dance; therefore role portraits and movement
studies were natural as a further focus of her work. Her nudes can also be seen against the back-
ground of the new dance movement, the life-reforming nudism culture and a new female self-image.
When the of ered photograph was shown in 2011 on the occasion of a comprehensive solo exhibi-
tion (and another from the same series was published prominently on the catalogue cover), the
sitter was referred to as Claire Baurof , with whom Trude Fleischmann had also photographed a
nude series a few years earlier. In the meantime, the two dancers – despite the similarity in stature
and poses – could be identif ed and distinguished in the respective photographs.
20